lørdag 16. juni 2018

Forberedelsler: Flybilletter


Å finne flybilletter er nesten en egen idrettsgren.... og nesten en risikosport... Det er mange meninger om når det lønner seg å bestille, så og så mange måneder / uker før, rett før, lenge før...  Rett før utgår av seg selv, i alle fall for oss som også skal finne oss en plass og bo og feriebudsjettet ikke er utømmelig. Og det er det ikke hos oss.

Vi har nå holdt på med å bestille billetter mellom Norge og Canada med jevne mellomrom i 13 år. Det gjør at vi har en viss formening om hvor mye vi må regne med å betale. Det er også ganske lurt å begynne med å søke via et av disse nettselskapene som påstår at de finner de billigste billettene til deg. Jeg bruker vanligvis Expedia eller Restplass som utgangspunkt, av den enkle grunn at det var dem som var mest tilgjengelig da vi begynte å lete etter billetter i 2005. I dag finnes det jo flere muligheter, men gammel vane vond og vende...  Deretter sjekker jeg de enkelte flyselskapene direkte, og de siste årene har det faktisk vært det beste.

Tidligere har vi flydd KLM, Air Canada, og Lufthansa/SAS. Vi fløy Lufthansa i 2015, og det var veldig bra. Gode fly og god service. Air Canada har greie fly, men vi har aldri blitt imponert over servicen om bord, den har rett og slett vært elendig. Så skal vi fly med dem, skal det være så billig at vi er villige til å overse servicen. KLM er favorittselskapet her i huset, spesielt til den yngste. Vår klage er at de har hatt litt trangt mellom setene, men ellers har servicen alltid vært kjempegod, fantastisk å reise med barn med dem, vi har hatt barn som har reist alene og i det hele tatt, vi er veldig fornøyde med KLM.

Jeg begynte i fjor høst å sjekke flypriser. Erfaringen er nemlig å sjekke med jevne mellomrom og bare slå til når det dukker opp noe som ser ok ut. På høsten var det Iceland Air som var desidert billigst (eller minst dyrt), og vi ble etterhvert innstilt på å reise med Iceland Air. Noen nettsøk viste at de fikk gode tilbakemeldinger både på fly, service og flybytte underveis. Det går nemlig ikke fly direkte fra Norge til Canada, verken med Island eller andre. Ryktene sier at Norwegian vil starte opp med direkte-flyvinger, men foreløbig har ikke det kommet i gang.


Flybillettene ble kjøpt i romjula og denne gangen flyr vi KLM igjen, for plutselig helt ut av det blå, dukket det opp billetter på passelig tidspunkt til en ok pris, og mye billigere enn vi hadde funnet på høsten. Merkelig nok, for da var Iceland Air plutselig blitt mye dyrere, det samme med SAS / Lufthansa. Da var det bare å dra fram et passelig kredittkort og kjøpe billetter før KLM ombestemte seg...  Hva som har skjedd med flyprisene etter det, aner jeg ikke. For når billettene først er kjøpt, slutter jeg å sjekke priser. Men for moro skyld sjekket jeg nå for ikke så lenge siden, og da kostet billettene MYE mer.

Det man virkelig kan spare på er å være fleksibel med datoer og dager. Der kan det være store prisforskjeller. Bare ikke gjør som jeg gjorde for noen år siden - jeg fant en kjempegod pris, bestilte den og oppdaget for sent at jeg hadde bestilt en uke mer enn jeg skulle. Så besparelsen skrumpet fort inn når vi måtte være en uke ekstra...  Det lønte seg ikke... men vi hadde det kjekt da...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar